سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰۳

جت پرینتر چیست ؟

۴ بازديد

مقایسه جت پرینترها با یکدیگر : (About Jet printer)

جت پرینتر اصطلاحا” به چاپگر غیر تماسی گفته میشود که بدون تماس با سطح کاغذ یا محصول و با پرتاب قطرات جوهر میتواند کلیه اطلاعات ثابت یا متغیری را که به حافظه آن منتقل شده است چاپ نماید و جت پرینترها به دو مدل خانگی و صنعتی تقسیم میشوند که حتما با مدل خانگی آن آشنا میباشید  و مدل صنعتی آن که برای درج اطلاعات متغیری مانند تاریخ و … در زمان تولید و بر روی محصول استفاده میشود که امتیاز مهم این جت پرینترهای صنعتی ، سرعت بالا و امکان چاپ غیر تماسی و در حین حرکت آنها میباشد

بطوریکه در زمان تولید در کارخانه ، شما میتوانید با استفاده از این نوع چاپگرها تاریخ تولید ، انقضا ، قیمت و … را به راحتی و در حین حرکت در خط تولید بر روی محصول خود چاپ کنید. متأسفانه در گروهی از افراد نا آگاه از این نوع چاپگر ها ، اشتباها به نام لیزر دستی یا جت پرینتر لیزری یاد میشود ، که در اینجا متذکر میشویم که اصطلاح لیزری در مورد این دسته از پرینترها کاملا اشتباه بوده و چاپگرهای لیزری کاملا سیستم متفاوتی دارند.

در مقاله زیر به توضیح چهار دسته از این جت پرینترهای صنعتی (چاپگرهای غیر تماسی جوهر افشان ، ریز نگار  و درشت نگار) و مقایسه آنها میپردازیم.

الف)انواع جت پرینترهای صنعتی (چاپگرهای صنعتی جوهر افشان) :

جت پرینتر های صنعتی یا چاپگر های صنعتی جوهر افشان به‌طور کلی به سه دسته  ریز نگار و یک دسته درشت نگار تقسیم میشوند :

۱) CIJ پرینترها

۲) DOD پرینترها

۳) HP پرینترها (TIJ پرینترها)

۴) Valve Jet پرینترها ((رشت نگار)

 

شرح مختصی از عملکرد هر نوع از جت پرینترها به قرار زیر میباشد :

 

۱- جت پرینتر Cij printe) continuous  inkjet  printer) :

به معانی چاپگرهایی که حرکت جوهر در آنها پیوسته میباشد

شکل زیر نحوه عملکرد نازل و نحوه چاپ توسط یک نازل را در cij پرینترها نشان میدهد :

برای درک اصول کارکرد این سیستم (ت پرینترهای صنعتی جوهر افشان از نوع CIJ یا CIJ Printer) و با توجه به شکل بالا به شرح عملیات چاپ به‌طور خیلی خلاصه میپردازیم :

۱) سیستم هیدرولیک چاپگر جوهر افشان شامل : مخزن جوهر ، مخزن حلال ، مخزن مخلوط کننده جوهر و حلال (میکسر تانک)، شیربرقی های مربوط ، پمپ هیدرولیک  مخصوص جوهر ، هد چاپگر ، شلنگ های مخصوص ، اتصالات مربوط ، فیلترهای جوهر ، سیستم اندازه گیری غلظت ، سیستم اندازه گیری فشار ، شستشوی اتوماتیک و … میباشد. (انند شکل روبرو)

۲)سیستم الکترونیک که شامل بردهای الکترونیکی و پروسسوری جهت برنامه ریزی کارکرد دستگاه ، ادیتورهای مربوط(جهت نوشتن متون) و …  میباشد.

۳) سیستم اندازه گیری دما و فشار جوهر (در سیستم هیدرولیک) و هد چاپگر که خیلی دقیق کنترل میشوند.

۴) چاپگر دارای المان مهمی دیگری به نام نازل است که وظیفه آن با توجه به بند ۳۳ ، قطره نمودن جوهر انتقالی به آن میباشد.

۵) سیستم شارژ ((harge Electrode)و صفحات با ولتاژ بالا (High Voltage) که ببه‌صورتخیلی دقیق عملیات بار دار نمودن قطرات جوهر و انحراف قطرات را بر عهده دارند.

حال با توجه به متن چاپی مورد نظر ، بردهای الکترونیکی و پروسسوری وظیفه دارند که هر قطره از این قطرات خارج شده از نازل را به یک بار الکتریکی متفاوت (بسته به موقعیت آن نقطه) شارژ نمایند (این وظیفه را قطعه ای به نام شارژ الکترود به عهده دارد).
بعنوان مثال فرض نمایید حرف E ، کارکتر مورد نظر در این چاپ میباشد ، پس برای نوشتن چنین حرفی :

الف) از سمت چپ جهت ستون اول نیاز به پنج نقطه با بارهای الکتریکی منفی ۱ ، ۲۲ ، ۳ ، ۴ و ۵۵ داریم ، که این قطرات پس از گرفتن بار الکتریکی مورد نظر به درون صفحات با ولتاژ بالا پرتاب شده و هرکدام متناسب با بار الکتریکی منفی اخذ شده به سمت صفحات مثبت منحرف میشوند ، بدین صورت که هر قطره که بار منفی بیشتری گرفته ، بیشتر به سمت صفحه مثبت جذب شده و نقطه با موقعیت بالاتری را کسب میکند (مانند نقطه ۱ و به ترتیب تا نقطه ۵ در ستون اول)

ب) از سمت چپ جهت ستون دوم نیاز به سه نقطه به‌صورت یک در میان و با بار الکتریکی ۱ ، ۳ و ۵۵ داریم که این قطرات پس از گرفتن بار الکتریکی مورد نظر به درون صفحات با ولتاژ بالا پرتاب شده و هرکدام متناسب با بار الکتریکی منفی اخذ شده به سمت صفحه مثبت منحرف میشوند.

 

ج) قطراتی که بار الکتریکی نگرفته اند مستقیم از بین صفحات ولتاژ بالا عبور کرده و به سمت لوله ای به نام لوله گاتر میروند (این لوله دارای یک فشار منفی بوده و قطرات جوهر بدون بار را به دورن خود میکشد) و بعد از آن به سمت میکسر تانک هدایت میشوند ، بنابراین قطراتی که بار الکتریکی نگرفته اند دوباره به سیکل چرخش جوهر برمیگردند.
برای دیدن ادامه مطلب به سایت دیبا جت پرینتر در بخش وبلاگ جت پرینتر چیست ؟ مراجعه کنید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.